biznesistyl.pl o Cadway Automotive z PPNT Aeropolis

Kiedy Cadway Automotive w październiku 2016 r. zaczynał działalność, był startupem z dwoma inżynierami na pokładzie. W niespełna półtora roku Jakub Kocój, który kiedyś pracował przy projektach dla Ford Motor Company, Nissana, Astona Martina czy McLaren Automotive, powiększył firmę do 23 osób. Cadway Automotive projektuje w Jasionce elementy nadwozi samochodowych dla światowych marek, w tym dla pojazdów elektrycznych. Niektóre z tych samochodów już są w sprzedaży, inne trafią na ulice w ciągu najbliższych trzech lat.
Cadway Automotive zajmuje się projektowaniem elementów nadwozi dla producentów pojazdów oraz ich dostawców i coraz bardziej rozwija się w prototypowaniu. Jest jednym z kilkunastu startupów z Podkarpacia, które w 2017 roku otrzymały dofinansowanie w kwocie 800 tys. zł w Platformach Startowych TechnoPark BiznesHub.  – Dotacja bardzo nam pomogła w starcie, ale ten kapitał wykorzystaliśmy szybko. Zainwestowaliśmy go w sprzęt komputerowy i specjalistyczne oprogramowanie, czyli wyposażyliśmy kilka stanowisk pracy – mówi Jakub Kocój.
Start Cadway Automotive uważany jest za spory sukces w tym pilotażowym programie wspierającym działalność startupów i nowych technologii, a idea firmy idealnie wpisuje się też w filozofię programu Polski Wschodniej, który robi wszystko, by odwrócić odpływ wykwalifikowanej siły roboczej i skutecznie zachęcać młodych, utalentowanych Polaków, by z emigracji zarobkowej wracali na stałe do Polski.
Cadway Automotive ściągnął utalentowanych inżynierów z emigracji zarobkowej
Sam Jakub Kocój, absolwent Politechniki Rzeszowskiej na kierunku mechatronika-robotyka, jest tego doskonałym przykładem. Przez dziewięć lat pracował na emigracji, gdzie przeszedł wiele szczebli kariery, pracując przy projektach motoryzacyjnych.
Już w 2007 międzynarodowa firma RLE International zaproponowała mu współpracę przy projektowaniu nadwozi. Pracował m.in. przy projektach dla Ford Motor Company, Nissana, Astona Martina czy McLaren Automotive. Przez trzy lata zarządzał jednym z oddziałów RLE International w Wielkiej Brytanii, ale w 2016 roku postanowił wrócić do Polski i założyć własną firmę w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce.
Cały rok 2017 dzielił pomiędzy pracę w Cadway Automotive w Jasionce i RLE w Wielkiej Brytanii, jednak od 2018 r. czas poświęca własnej firmie. Z emigracji ściągnął też kilku inżynierów, jego przyjaciół, którzy przez lata pracowali za granicą. Teraz pracują z nim. Kilkuletnie know-how, jakie zdobyli w dużych firmach, owocuje. – Jestem dumny z zespołu. Nasi pracownicy są doskonale przygotowani merytorycznie, a oprócz tego tworzą dobrą atmosferę pracy. Kiedy grono firmy się powiększy, w przyszłości będą świetną kadrą zarządzającą – przyznaje Jakub Kocój.
Projektują nadwozia także dla samochodów elektrycznych
Cadway Automotive zaczynał od projektowania elementów nadwozi samochodowych dla światowych marek, co nadal jest trzonem działalności. Inżynierowie-konstruktorzy, w dużej mierze absolwenci Politechniki Rzeszowskiej, kompleksowo projektują elementy blaszane i kompozytowe, jak również panele zewnętrzne czy elementy wnętrza itp. Obecnie firma pozyskuje coraz więcej zleceń z obszaru pojazdów elektrycznych.
Zdaniem Jakuba Kocója, branża bardzo dynamicznie się rozwija. Dla biur konstrukcyjnych jest to  duża szansa na pozyskiwanie nowych kontraktów. Zwłaszcza dla tych, które w swoim portfolio mają już jakieś sukcesy na tym polu.
– Część naszego zespołu pracowała przy projektach pojazdów elektrycznych już 5 -7 lat temu, kiedy nie były jeszcze tak popularne – mówi Jakub Kocój. – Obecnie nasi klienci wciąż muszą opracowywać tradycyjne pojazdy spalinowe, ale jednocześnie, by być konkurencyjnym, także pojazdy elektryczne. Dlatego ośrodki badawczo-rozwojowe u producentów samochodów rozwijają się, a co za tym idzie rośnie, outsourcing usług projektowych. Nie bez znaczenia jest również powstawanie nowych firm motoryzacyjnych, które skupiają się tylko na pojazdach elektrycznych i bardzo często w początkowym okresie swojej działalności korzystają z doświadczonych podwykonawców w zakresie projektowym.
Czy samochody elektryczne w bliskiej przyszłości zapełnią polskie ulice? Według właściciela Cadway Automotive, wszystko zależy od postępu w rozwoju produkcji baterii. Problemem jest także tempo ładowania i dostępność ładowarek (w Rzeszowie stacje ładowania znajdują się w Millenium Hall, CH Plaza oraz przy Inkubatorze Technologicznym w Jasionce).
– Samochody elektryczne są bardzo popularne w Norwegii. Kraj ten dużo inwestuje w elektromobilność. W Polsce jeszcze nie ma odpowiedniej infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, poza tym taki samochód wciąż jest zbyt drogi dla przeciętnego Kowalskiego i ma zbyt ograniczony zasięg – mówi Jakub Kocój. – Jeśli ktoś ma ochotę, może sobie taki samochód kupić. Będzie eko, ale koszt nie zwróci mu się w paliwie. Musi też pamiętać, by ładować samochód codziennie lub co dwa dni i nie wybierać się nim na dalekie wyprawy. Na wysoką cenę samochodu elektrycznego wpływ ma głównie wysoka cena baterii, która po kilku latach traci sprawność i musi zostać wymieniona. Obecnie złotym środkiem jest silnik hybrydowy, ale samochody elektryczne to przyszłość.
Cadway Automotive jest partnerem dużych międzynarodowych firm; przedstawiciele często odwiedzają Jasionkę, zaskoczeni, że w ciągu kilku minut po wylądowaniu mogą już spotkać się w siedzibie Cadway. Współpraca ta owocuje – niektóre z samochodów z elementami nadwozi zaprojektowanymi w Rzeszowie już są w sprzedaży, inne pojawią się w 2019, 2020 i 2021 roku, dlatego wciąż rekrutuje inżynierów konstruktorów. Jeszcze w tym roku chce podwoić liczebność załogi działu konstrukcyjnego. Poszukiwani są absolwenci wydziałów mechanicznych politechnik, konstruktorzy z dobrą znajomością języka niemieckiego i angielskiego oraz zmysłem inżynierskim.
Czytaj dalej: http://www.biznesistyl.pl/biznes/biznes-na-co-dzien/6698_.html