dr Marta Czyżewska, ekspert Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego Aeropolis o amerykańskich wzorcach akceleracji i szansach na wykorzystanie ich w Polsce

Na Podkarpaciu przybywa startupów, które chcą swoimi pomysłami biznesowymi zawojować rynek. Choć spora część z nich to dobrze rokujące przedsięwzięcia, to jednak w regionie brakuje integracji środowiska i solidnego wsparcia kapitałowego od prywatnych inwestorów. Podkaprackie startupy wspiera RARR S.A., który ma na tym koncie już pierwsze znaczące osiągnięcia, jak np. dofinansowanie kilkunastu startupów z regionu w platformie startowej TechnoparkBiznesHub. Czy na Podkarpaciu uda się w przyszłości wdrożyć amerykańskie wzorce akceleracji i wspierania startupów?

Rozwiązaniom, które od lat sprawdzają się w USA, przyglądała się dr Marta Czyżewska, ekspert Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego Aeropolis, którym zarządza RARR S.A. Dzięki nominacji z Konsulatu Generalnego USA uczestniczyła w programie „Entrepreneurship as the Engine of Prosperity and Stability: Strategic Innovation. A Regional Project for Europe. International Visitor Leadership Program (IVLP)” finansowanym przez Departament Stanu USA.

– Odwiedziłam szereg różnorodnych instytucji wspierających przedsiębiorczość. Tym, co łączyło je, była przede wszystkim współpraca podmiotów w otoczeniu, partnerstwa publiczno-prywatne i znacząca rola sponsoringu w działaniu publicznych organizacji – mówi Marta Czyżewska.

W Polsce „moda na akcelerację” trwa kilka lat

W Polsce „moda na akcelerację” pojawiła się kilka lat temu i nadal powstaje wiele inicjatyw nazwanych akceleratorami. Ich ideą jest maksymalizacja procesu przygotowania perspektywicznych projektów do fazy wprowadzenia produktu lub innego rozwiązania na rynek. Niestety, nadal mamy sporo do nadrobienia w tej kwestii.

Marta Czyżewska przyznaje, że różnice pomiędzy systemem wspierania startupów w USA a w Polsce są znaczące i wskazuje na kilka przyczyn tego stanu rzeczy. – Zaawansowany rozwój  rynku kapitałów wysokiego ryzyka w USA sprawia, że skala inwestycji venture capital, kapitał kierowany na innowacyjne przedsięwzięcia są w USA nieporównywalnie większe niż w Polsce. Otwartość amerykańskiego społeczeństwa powoduje, że kapitał łatwiej pozyskać zarówno od inwestora instytucjonalnego, jak też indywidualnego – podkreśla ekspert Aeropolis. – Otwarcie na współpracę to kluczowy element sukcesu amerykańskiej przedsiębiorczości. Startupom łatwiej pozyskać zarówno partnera finansowego, jak też klienta, bo rynek jest ogromny i chłonny, otwarty na nowe technologie. Otwartość społeczeństwa amerykańskiego na nowe rozwiązania przejawia się chociażby w sukcesach platform crowdfundingowych, jak Kickstarter czy Indiegogo. Korporacje sponsorują akceleratory kwotami rzędu średnio 100 tys. dolarów rocznie. W akcelerację przedsiębiorstwa włączają swoich ekspertów, jak też udostępniają swoje zaplecze infrastrukturalne.

Czytaj dalej: http://www.biznesistyl.pl/biznes/biznes-na-co-dzien/6228_rpackie-startupy:-pomysly-miewamy-nie-gorsze-od-amerykanskich.html