Biznes – szansa wieku średniego
„Każdy, kto przestaje się uczyć, jest stary, niezależnie czy ma dwadzieścia, czy osiemdziesiąt lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialsze w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym”.
Henry Ford
Kiedy w 1903 r. Henry Ford zakładał własną firmę motoryzacyjną, miał 39 lat, a doświadczenie zdobywał m.in. w przedsiębiorstwie Thomasa Edisona. Późny, wydawać by się mogło, start nie przeszkodził mu jednak w odniesieniu sukcesu – już po czterech latach wartość Ford Motor Company osiągnęła milion dolarów (kwota odpowiadająca dzisiejszym około 25 mln dolarów, uwzględniając współczynnik inflacji), a w 1921 r. udział firmy w rynku samochodów sięgnął 61%. Dla porównania, założony w 2004 r. Facebook najwyższy udział w rynku portali społecznościowych zanotował w czerwcu 2011 r. – wówczas współczynnik ten sięgał prawie 64%, a przez kolejne lata nieznacznie spadł do poziomu około 58% (udział mierzony liczbą wizyt użytkowników). Wygląda na to, że Marka Zuckerberga i Henry’ego Forda więcej łączy, niż dzieli, a porównanie osiągnięć obu wizjonerów zadaje kłam twierdzeniu, że postęp technologiczny i biznesowy sukces zależą od wieku. Jeden zdominował rynek w wieku sześćdziesięciu, a drugi trzydziestu lat.
Przeciętny start-upowiec jest starszy, niż myślisz
Dzięki Zuckerbergowi w naszych głowach utrwalił się wizerunek stereotypowego start-upowca z branży technologicznej, jako niepokornego dwudziestokilkulatka w bluzie z kapturem i klapkach. W 2013 roku magazyn technologiczny „Tech Crunch” opublikował zestawienie tzw. jednorożców[1], czyli start-upów, których wartość przekroczyła miliard dolarów. Na pierwszym miejscu znalazł się oczywiście Facebook, ale już na kolejnym portal biznesowo-społecznościowy LinkedIn, gdzie średnia wieku założycieli w momencie startu wynosiła 36 lat. Trzecia w kolejności była firma programistyczna Workday ze średnią wieku pomysłodawców – 52 lata. Ogółem, średnia wieku dla założycieli wszystkich 39 firm uwzględnionych w rankingu wyniosła 34 lata, czyli znacznie więcej niż lansowany na przedstawiciela nowej fali biznesmenów Mark Zuckerberg.
Cały tekst:
http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_86197.asp?soid=4DCA7529373E4AF99E977F115EC0F04F