Warsztat pt. „Testowanie hipotez zawartych w modelu biznesowym startupu” – Kreatywny piątek, 07.10.2016 r.

kreatywny_piatek_07_10_16

 

Zapraszamy do uczestnictwa w warsztacie pt. „Testowanie hipotez zawartych w modelu biznesowym startupu”, który odbędzie się 07.10.2016.

Podczas warsztatu uczestnicy poznają metody weryfikowania pomysłów biznesowych i nauczą się projektować testy dotyczące hipotez (weryfikowanie problemu, weryfikowanie rozwiązania i testowanie MVP) zgodnie z metodą Running Lean. Ponadto, w części warsztatowej uczestnicy zaprojektują i przeprowadzą swoje pierwsze badania.

 

Warsztat będzie składał się z 4 części:

a) pierwsza – część teoretyczna w trakcie której uczestnicy poznają podstawowe założenia stawiania hipotez i ich weryfikowania – zgodnie z metodą Running Lean;

b) druga – części praktyczna w trakcie której uczestnicy krok po kroku nauczą się jak stawiać hipotezy biznesowe w oparciu o przygotowany wcześniej Lean Canvas przykładowego biznesu (case study);

c) trzecia – część teoretyczno – praktyczna – której celem będzie zapoznanie uczestników z metodami wykorzystywanymi do badania potrzeb użytkowników i testowania hipotez biznesowych;

d) czwarta – część praktyczna podczas której uczestnicy będą mieli możliwość zaprezentowania efektów swojej pracy. W trakcie części czwartej warsztatu zostaną również przedstawione inne metody badawcze oraz omówione zostaną ewentualne błędy popełnione przez uczestników podczas realizacji badań potrzeb użytkowników.

Zapewniamy materiały szkoleniowe, a także serwis kawowy przed rozpoczęciem warsztatu i lunch.

 

Harmonogram:

08:00 – 08:30 – rejestracja (i serwis kawowy, pączki, croissanty);

08:30 – 09:00 – projekt „Platforma Startowa TechnoparkBiznesHub” prezentacja podstawowych założeń i dyskusja;

09:00 – 09:35 – I cz.: Część teoretyczna mówiąca o stawianiu i weryfikowaniu hipotez, a także metodach badawczych;

09:35 – 09:45 – PRZERWA KAWOWA;

09:45 – 13:55 – II cz.: Część praktyczna warsztatu polegająca na pracy zespołowej – stawianie hipotez;

13:55 – 14:15 – LUNCH;

14:15 – 15:00 – III cz.: Część teoretyczno – praktyczna której celem będzie zapoznanie uczestników z metodami badawczymi wykorzystywanymi do testowania hipotez;

15:00 – 15:30 – IV cz.: Część praktyczna warsztatu podczas której uczestnicy zaprezentują i omówią efekty pracy poszczególnych zespołów projektowych.

15:30 – 16:15 – udzielanie indywidualnych bądź grupowych konsultacji osobom, które brały udział w warsztatach. Czas trwania tych konsultacji w zależności od potrzeb uczestników.

Zapraszamy osoby indywidualne jaki i zespoły (z zaznaczeniem, że każdy uczestnik zespołu musi zgłosić się indywidualnie).

 

WAŻNE !!!: Warsztat jest kontynuacją poprzedniego kreatywnego piątku, w związku z czym osoby, które uczestniczyły w poprzednim warsztacie prosimy o zabranie ze sobą DIAGRAMU MODELU BIZNESOWEGO LEAN CANVAS.

Osoby, które nie brały udziału w poprzednim warsztacie prosimy o zapoznanie się z PREZENTACJĄ. 

 

REJESTRACJA: http://kreatywny-piatek-rarr.evenea.pl/

 

Termin zgłaszania do 06.10.2016 do godz. 14:00.

Miejsce realizacji wydarzenia: Inkubator Technologiczny – IT 4, Jasionka 954 E;

Sala: 302.

 

Zgłaszając się do uczestnictwa w warsztacie pt. „Testowanie hipotez zawartych w modelu biznesowym startupu” osoba zgłaszająca się równocześnie wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na potrzeby przeprowadzenia procesu rejestracji/rekrutacji oraz wyraża zgodę na wykonanie dokumentacji fotograficznej podczas warsztatów oraz publikację dokumentacji w mediach społecznościowych.

W razie pytań służymy pomocą. Nasze dane do kontaktu:

– Mateusz Klimczak spec. ds. marketingu i promocji;

– Agnieszka Florek, koordynator regionalny projektu;

tel. 17 773 68 43, mail: startup@rarr.rzeszow.pl

 

Warsztat pt. „Testowanie hipotez zawartych w modelu biznesowym startupu” organizowany jest przez RARR S.A. w ramach cyklu wydarzeń startupowych: kreatywny piątek projektu „Platforma Startowa TechnoparkBiznesHub”.

 

Poniżej przedstawiamy więcej informacji odnośnie zakresu i programu.

Pierwszym krokiem  do stworzenia startupu jest pomysł (na produkt lub usługę), drugim krokiem opisanie pomysłu w formie prostego modelu biznesowego np. Lean Canvas lub  Business Model Canvas. Kolejny  jest jednak najważniejszy: trzeba sprawdzić, czy przyjęte hipotezy dotyczące pomysłu na biznes są zgodne z prawdą i czy rzeczywiście produkt (usługa) realizuje potrzeby lub rozwiązuje problemy użytkowników (klientów), jak obecnie potencjalni odbiorcy zaspokajają swoje potrzeby, jakimi kanałami można najlepiej do nich dotrzeć. Odpowiedzi na powyższe pytania i weryfikacja hipotez określonych np. w Lean Canvas to milowy krok w tworzeniu każdego startupu. Już podczas pierwszej weryfikacji opracowanych pomysłów i założeń z użytkownikami, rynkiem i konkurencją okazuje się bardzo często, że założenia te były inne – np.: zbyt optymistycznie została określona wielkość rynku docelowego, a zakładani odbiorcy korzystają z innych kanałów komunikacji niż zostało to założone w przyjętym modelu, lub są gotowi zapłacić inną (niższą) kwotę od  tej, która wyceniona została za oferowany przez startup produkt czy usługę.

PROGRAM warsztatu Testowanie hipotez zawartych w modelu biznesowym startupu”:

Część teoretyczna/ praktyczna (cases) Blok tematyczny (nazwa bloku tematycznego) Tematyka szczegółowa (informacje dotyczące tematyki szczegółowej bloku) Czas trwania Godz. od … do …
Część teoretyczna – wprowadzenie w formie prezentacji Wstęp teoretyczny mówiący o stawianiu i weryfikowaniu hipotez, a także metodach badawczych Wstęp teoretyczny rozpocznie się prezentacją,
dzięki której uczestnicy poznają podstawowe założenia stawiania hipotez i ich weryfikowania – zgodnie z metodą Running Lean; dowiedzą się w jaki sposób Running Lean może pomoc im w weryfikacji: czy problem, który rozwiązuje ich produkt/usługa, to realny problem użytkowników, czy przyjęte rozwiązanie spełnia potrzeby użytkowników, a także jak zbudować Minimal Viable Product (MVP), by odpowiedziało na pytania, które stawiane są względem produktu i rynku. Ponadto, uczestnicy znajdą odpowiedź na pytania – dlaczego założenia dot. produktu często są błędne i jak poznać prawdziwe potrzeby użytkowników.
Zaprezentowane zagadnienia teoretyczne będą wstępem rozmowy na temat metod badawczych, które wspomagają weryfikację przyjętych hipotez biznesowych. W tej części uczestnicy warsztatu dowiedzą się jak zaprojektować badanie, jak je przeprowadzić i wyciągnąć z niego prawdziwe wnioski.
35 min 09:00 do 09:35
 

PRZERWA  KAWOWA

10 min 09:35 do 09:45
Część praktyczna Praca zespołowa – stawianie hipotez W trakcie pracy zespołowej uczestnicy krok po kroku mają się nauczyć, jak stawiać hipotezy biznesowe w oparciu o przygotowany wcześniej Lean Canvas przykładowego biznesu (case study). Kolejne etapy prac zespołu/ zespołów będą poprzedzone, krótkim wstępem teoretycznym trenerów wprowadzającym w dalsze działania. Zadaniem wszystkich zespołów będzie: postawienie hipotez dotyczących problemu, który rozwiązuje produkt/usługa z case study oraz postawienie hipotez dotyczących MVP (Minimal Viable Product), który spełniałby potrzeby użytkowników. Dodatkowo, zespoły będą ze sobą rywalizować poprzez zbieranie punktów na każdym etapie wykonywania zadań oraz możliwości wykonywania zadań dodatkowych. 250 min 09:45 do 13:55
LUNCH 20 min 13:55 do 14:15
Część teoretyczno-praktyczna Zaprezentowanie metod badawczych wykorzystywanych do testowania hipotez W części praktycznej uczestnicy mają poznać metody wykorzystywane do badania potrzeb użytkowników i testowania hipotez biznesowych. Każda z osób ma mieć szansę na praktyczne przećwiczenie poznanych metod w trakcie rozwiązywania przygotowanych przez trenerów zadań.  45 min 14:15 do 15:00
Część praktyczna Omówienie i zaprezentowanie efektów pracy.
Podsumowanie
Po części warsztatowej uczestnicy przedstawią   efekty swojej pracy, następnie zostaną przedstawione inne sposoby badawcze oraz poruszony zostanie temat ewentualnych błędów popełnianych podczas badań z użytkownikami. 30 min 15:00 do 15:30

Indywidualne konsultacje dla uczestników po zakończeniu części warsztatowej – 45 min.  – do godz. 16:15.

 

Opis wiedzy i umiejętności, jakie zdobędą uczestnicy po odbyciu warsztatu Testowanie hipotez zawartych w modelu biznesowym startupu:

  • zdobycie umiejętności strategicznego myślenia oraz planowania działań biznesowych;
  • wykształcenie umiejętności spojrzenia na swój biznes realny, rynkowy sposób;
  • pozyskanie wiedzy na temat metod badawczych pozwalających na weryfikowanie hipotez biznesowych;
  • nabycie kompetencji menedżerskich w zakresie zarządzania produktem (z ang. product development);
  • umiejętność dopasowania profilu produktu do realnych (zgłaszanych) potrzeb potencjalnych konsumentów (uczestników rynku);
  • umiejętność wykorzystania w praktyce wiedzy związanej z zarządzaniem produktem
    z uwzględnieniem realnych potrzeb użytkowników, możliwości rynku i możliwości produktu;
  • umiejętność zaprojektowania własnych badań, pozwalających na zweryfikowanie wcześniej zdefiniowanych hipotez;
  • umiejętność wyznaczenia hipotez dotyczących produktu;
  • umiejętność wyznaczenia KPI – mierników, które ukazują postęp w rozwoju biznesu;
  • umiejętność wykorzystania potencjału różnorodnego zespołu, w celu generowania rozwiązań problemu, umiejętność skutecznej pracy zespołowej;
  • umiejętność stosowania metod badawczych;
  • umiejętność znalezienia uczestników wczesnego rynku, z ang. early adopters;
  • umiejętność maksymalizacji efektywności podejmowanych działań.

Projekt „Platforma Startowa TechnoparkBiznesHub”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 (POPW).

stopka platformy startowe