Kreatywny piątek – „Metody pracy nad budowaniem własnego startupu”.

20160826_104541

 

26.08.2016 odbył się już trzeci „kreatywny piątek” realizowany przez  Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w ramach projektu „Platforma Startowa TechnoparkBiznesHub”. Tym razem piątkowe spotkanie poświęcone było  metodom pracy nad budowaniem własnego startupu.
Pomimo ostatnich dni wakacji i pięknej pogody sala konferencyjna RARR pękała w szwach. Na prelekcję i warsztaty przybyło 44 uczestników.

 

Kreatywny piątek pt: „Metody pracy nad budowaniem własnego startupu” składał się z dwóch części.  Celem pierwszej części warsztatu było zaprezentowanie skuteczności konkretnych metod budowania biznesu na case studies.

Pierwszy case był negatywnym przykładem budowania startupu w oparciu o klasyczną metodę Waterfall, która w większości przypadków prowadzi do marnotrawienia zainwestowanych zasobów i nie sprawdza się w przypadku budowania nowych innowacyjnych produktów. Następnie, dla porównania przedstawiane zostało nowoczesne podejście Lean Startup, które zmodernizowało i usprawniło proces budowania nowych przedsiębiorstw dzięki weryfikacji pomysłów i założeń w myśl tej metody.

Za negatywny przykład budowania startupu (metodą Waterfall)  posłużył przykład pochodzący z doświadczenia zawodowego Trenerki – Joanny Ostafin. Tworząc portal dancemotion.pl  6-osobowy zespół przygotował umowę o podziale zysków, założył działalność gospodarczą, złożył aplikację do Krakowskiego Parku Technologicznego (blisko 30-stronicowy 2-letni biznesplan), przygotował setki grafik dla całego serwisu, powstała zaawansowana platforma społecznościowa, podjęto współpracę ze szkołami tańca, zorganizowano konkurs na otwarcie serwisu. Wszystko to zajęło około 1,5 roku pracy. Niestety nikt z 6 sześcioosobowego zespołu nie zauważył że przez cały ten czas projekt nie został uruchomiony a zespół nie otrzymywał tzw. „feedbacku”, aż w końcu przyszła refleksja:

Co nam dało to, że zrobiliśmy to: O czasie, W najwyższej jakości, Z pięknym designem, Dopracowane technologicznie – Skoro nikt tego nie chciał?

Konkluzją 1,5 roku prowadzenia firmy okazało się że należy weryfikować swoje pomysły wcześniej, już na etapie planowania.

Tradycyjne metody zarządzania w powyżej przedstawionym przypadku nie sprawdziły się. Alternatywą wobec klasycznego podejścia jest metoda Lean Startup. Jej głównym założeniem jest  tworzenie produktów/usług, których ludzie potrzebują i są gotowi za nie zapłacić. Lean Startup zakłada, że powinniśmy się o tym przekonać jak najszybciej i jak najmniejszym kosztem.

Aby ten temat przybliżyć uczestnikom warsztatu osoba prowadząca wygłosiła prelekcję dot. tematów testowania, weryfikowania pomysłów i hipotez biznesowych, które są podstawą podejścia metod Lean Startup, Lean UX, Design Thinking (testowanie jako podstawa projektowania zorientowanego na tworzenie produktów i usług, których użytkownicy potrzebują). W prelekcji przedstawiono realne przykłady testowania produktów internetowych, jak również hipotezy, które potencjalnie wydają się niemożliwe do przetestowania, a dotyczące produktów fizycznych, założeń dot. społeczności, itp.; Case studies testowania produktów z różnych obszarów.

Uczestnicy w trakcie warsztatu mogli zapoznać się z następującymi metodami testowania produktu:

  1. Landing page (opis produktu/usługi, zestaw cech, prezentacja, wizualizacja, zdjęcia, fotomontaże);
  2. Wideo wyjaśniające (jak działałby produkt/usługa, jak wygląda, udostępnienia w social media, wysyłanie mailem, umieszczenie na stronie);
  3. Kampania crowdfundingowa (opis produktu/usługi, zestaw cech, prezentacja, wizualizacja, zdjęcia, fotomontaże, przykłady użycia dla kogo; Crowdfunding poza weryfikacją pomysłu daje nam informacje o komunikacie marketingowym, cenie oraz fundusze);
  4. Prototypy, prezentacje, zdjęcia i próba sprzedaży (prototyp stworzony z gotowych rozwiązań);
  5. Concierge MVP czyli osobista obsługa klienta;
  6. Blog jako świetne MVP książki;
  7. Test „Czarnoksiężnika z krainy Oz” (kiedy udajemy, że za naszą usługą stoi potężna technologia);
  8. Facebook fanpage/grupy;
  9. „Fake button” (dodanie przycisku, które „jeszcze” nie działa – ile osób kliknie?).
  10. „Magazyn jest pusty” (testy fizycznych produktów – realna ścieżka zakupowa z informacją o braku produktów na stanie);
  11. Facebook shop (Szyjesz własne ubrania? Robisz ramki ozdobione muszelkami? Własnoręczną biżuterię? Zrób zdjęcie swojego „produktu”, wrzuć na kilka lokalnych grup i spróbuj to sprzedać).

 

W części drugiej, w celu nabycia doświadczenia i utrwalenia zdobytej wiedzy uczestnicy warsztatu wcielili się w zespół startupowy – zostało utworzonych 6 zespołów strupowych. Ich zadaniem było zbudowanie minimalnej wersji produktu (Minimum Viable Product), którą można zaoferować klientowi. Trenerka podczas pracy nad MVP koordynowała/ prowadziła pracę zespołów, udzielała informacji, wyjaśnień wskazówek. W tej części warsztatów uczestnicy przyswoili sobie sposób myślenia i działania przez pryzmat MVP.

Część praktyczna zamknęła się dyskusją na temat wypracowanych przez utworzone zespoły startupowe – MVP, po której rozpoczęto indywidualne konsultacje. Konsultacje były udzielane przez trenerkę, jak również przez kadrę projektu.

PREZENTACJA: Kreatywny piątek pt: „Metody pracy nad budowaniem własnego startupu”

 

stopka platformy startowe