Pierwsze wzory przemysłowe oraz patenty z Inkubatora Technologicznego

Zgłoszone cztery wzory przemysłowe, kilka znaków firmowych oraz patentów  – to efekt  bezpłatnych porad eksperckich, z jakich mogą korzystać firmy skupione w Inkubatorze Technologicznym PPNT AEROPOLIS. Porad udzielają specjaliści z zakresu: wzornictwa przemysłowego, własności intelektualnej, finansowo-księgowego, pozyskiwania funduszy unijnych, pomocy administracyjno-prawnej oraz tworzenia własnej firmy.
Prof. Tadeusz Błoński z Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego udziela porad obejmujących m.in.: wiedzę z zakresu ergonomii i technologii wytwarzania, wsparcia projektów badawczo-rozwojowych w zakresie wzornictwa przemysłowego; popularyzuje też ideę wzornictwa wśród przedsiębiorców. Twierdzi, że to bardzo istotne aspekty prowadzenia każdego biznesu.
– Designer czy projektant reprezentuje ludzi użytkujących produkty lub korzystających z nich. W procesie tworzenia programu produkcyjnego trzeba zwracać uwagę nie tylko na interesy producenta i interesy ekonomiczne, ale również na działania związane z humanizacją techniki i nadaniem technice przemyślanego, funkcjonalnego kształtu i efektu wizualnego – tłumaczy prof. Tadeusz Błoński.
Wzornictwo to nie tylko kształt i wzór, to idea
Profesor wyraża m.in. opinie wynikające z analizy porównawczej dwóch produktów, stwierdzając jaki jest procent podobieństwa między nimi. – Doradzałem jednej z firm budowlanych, która chce wprowadzać produkty nowszej technologii i zastanawiała się, jak w produkcie zaakcentować ideę i jego funkcjonalność, a nie tylko jego tonaż – opowiada ekspert. – We wzornictwie przemysłowym chodzi nie tylko o kształt i wzór. Każdy produkt, jego zewnętrzna forma musi wyrastać ze struktury wewnętrznej produktu czy procesu produkcyjnego. Produkt musi spełniać autentyczne potrzeby ludzi. Nie wyimaginowane, lecz rzeczywiste. W designie ważne jest nie to, żeby patrzeć na produkt, ale żeby widzieć, zauważyć. Dobrze zaprojektowany produkt, grafika, znak musi też spełniać funkcje artystyczne i estetyczne.
Zdaniem prof. Błońskiego, w dzisiejszych czasach rola wzornictwa przemysłowego w biznesie jest nieoceniona. – Niestety, w praktyce bywa tak, że osoby nieprzygotowane, które same nauczyły się obsługiwać nowe media, prezentują różne treści i robią to w dobrej wierze. Ale efekt ich pracy nie zawsze jest semantycznie trafiony, jest jedynie odczuciem ich gustu. Lepiej korzystać z usług osób, które są profesjonalnie przygotowane i potrafią zrobić dobry, czytelny na wszystkich poziomach znak graficzny – dodaje prof. Tadeusz Błoński.
Czytaj dalej:
http://www.biznesistyl.pl/biznes/biznes-na-co-dzien/3828_sa-juz-pierwsze-znaki-firmowe,-wzory-przemyslowe-oraz-patenty-firm-z-inkubatora-technologicznego.html
Prof. Tadeusz Błoński. Fot. Tadeusz Poźniak